SZAKÁCSI VISSZAMENT
Két
legutolsó szerepét még játszotta. A CELLA című monodrámában az akasztófa
kötelével pimaszul kötözködő Villont, a halállal zsonglőrjátékot játszó költőt,
a SZERETLEK, FÉNY! előadásában a vak Álmos herceget, aki már kétszer
eltemettette magát, de még mindig itt van, ijesztgeti a rokonait, őrzi magában
a fényt.
Az előbbenihez a végén már nem volt ereje, másfél órát már nem tudott
végigállni, de az Álmos herceghez ragaszkodott. Pedig már ölben vitték fel
barátai a lépcsőn. A lépcső tizenkét foka sok volt neki - de a játék terhe nem.
Döbbent színészkollégák a színpadon figyelték, ahogy mókázik, ahogy bujkál,
nevet. Ahogy akkor is feláll, kiegyenesedik a színpadi dobogón, amikor ez
már elvben, fizikai és orvosi értelemben képtelenség. Ugye nem esik el, nem
esik le, kibírja a takarásban, amíg ő kerül sorra - aggódtunk, figyeltünk.
Felesleges volt, Sanyi megmosolyogta aggodalmainkat. A darabban eljátszotta
halálát, hogy testvérét , Kálmán királyt ismét átverje. Ez sikerült. De
aztán a színpadon valóban meghal. Ahogy most is. Fia, a vak Béla
herceg, vagyis Őze Áron karjaiban. Ahogy most is. Éjjel két óra ötven perckor.
A szerető nő, és a szerető barát, Őze Áron karjaiban. Ugyanaz a kar.
Ugyanaz a színpad.
Mert neki mindegy volt, hol játszik, a színpadon, otthon, a John Bull
Pubban, vagy máshol. Nem tett különbséget színpad és külvilág között. Ezért
fantasztikus, ezért tehetséges, ezért pótolhatatlan.
Az öltözőben, az utolsó előadása után ketten maradtunk. Áron már elindult
kifelé - Szaki nem hagyta, hogy bárki segítsen neki levánszorogni a
művészbejáróhoz, beülni a taxiba, kicsomagolni otthon fájdalmait. Nem tűrte.
Ketten maradtunk. „Talán nem halok meg” mondta, mert még ott élt
benne a színpad, az előadás öröme. „Nem érzem itt a halált, körülötted,
Sanyi”, mondtam neki, és nem
hazudtam. A halálnak illata van, megérezni élőn, de ott csak életszag volt.
Mint ahogy most is Életszagot érzek most, is, amikor már visszament oda,
ahonnan kirándulni egy kicsit lejött közénk. Köszönet érte Istennek, valakinek,
hogy leengedte ide egy időre.
Pécsváradon, a Várszínházban az utóbbi években állandó főszereplő volt.
Második otthonának tekintette az ezer éves várat, a természetben, zöldben
tobzódó környezetet. Az első évben meghökkent a plakát előtt: „Szakácsi
Sándor, Érdemes Művész”.
Nekem csak Jászai-díjam van, mondta, ez valami tévedés. Nem tévedés, Sanyi. Én
írattam rá. Nekem az vagy. Te itt, a Várszínházban Érdemes Művész, Kossuth díjas,
és még amit megérdemelsz. Nem
vetette le onnan. Ebben az örömben ült a reggeli fényben, messze vett
kalapokban, távoli tengereken napbarnított arcával, és utánozhatatlan
tekintetével, mosolyogva és sokszor könnyesen.
A vak Álmos a benne levő fényt még tovább akarja adni. Talál egy embert. A
fiát. A színpadon, az utolsó előadásán átadta Őze Áronnak.
Láttuk mind. Őze nem önző művész. Minden este továbbadja nekünk. Világít ez
bennünk már, amíg csak élünk.
Pozsgai Zsolt