Beszélgetés
Szakácsi Sándorral
EGY
SZEZON, ÖT FŐSZEREP
Bár
pályája csúcsán áll, népszerűsége töretlen, Szakácsi Sándor
mégis új és komoly erőpróbára készül: szeptembertől öt nagy
főszerep várja. Igaz ugyan, hogy ezek egyike korántsem új: már a
főiskolára is Don Quijote egyik monológjával felvételizett. Tíz
évvel ezelőtt Pécsen, szabadtéren, ugyanezzel debütált, sőt La
Mancha lovagját egy rádiójátékban is ő alakította.
–
Nem hiszek a véletlenekben
– kezdi a beszélgetést.
– Biztos
megvan az oka, hogy Don Quijote kísért engem. Ebben az évadban is
rám vár ez a darab. Egyébként is embert próbáló évad
következik: én leszek Biberach a Bánk bánban, az Oszlopos Simeon
Kiss Jánosa, majd Hamlet és Tamási Áron Tündöklő Jeromosának
címszerepét is én alakítom.
– Kivétel
nélkül főszerepek...A színháztörténet során csak kevésszer
történhetett meg, hogy mindezt egy színész játssza. Hogyan fogod
bírni?
– Azt
hiszem, a legjobb periódusban vagyok, nem félek a feladattól. Ám
kicsit zavar az a kritikai hozzáállás, ami a színházzal szemben
működik az utóbbi időben. Ekkora szerepeknek nincs igazi
visszhangjuk, csakis azok értékelik, akik valóban beülnek és
megnézik az előadást. Milyen véletlen, hogy épp most
szinkronizálom Peter O' Toole-t, aki a legjobb Don Quijoték egyike
volt. Ez is egyfajta jel, mielőtt „nekiállok” a szerepnek.
– Ha
már a szinkronnál tartunk: hangoddal rengeteg „pluszt” adtál
hozzá az eredeti filmekhez.
– Szeretem
a szinkront, a mikrofon előtt ugyanúgy sírok, nevetek, mint a
színész a vásznon.
– Ezzel
kapcsolatban nekem is van egy élményem, a Mephisto eszperantó
szinkronja.
– Valóban
nagyon ellentmondásos volt a Mephistót szinkronizálni: először
magyarra Brandauert, majd a saját szinkronhangomat eszperantóra.
Maga az eszperantó szakértő sem tudta rámondani a tekercsre.
Mindenki csodálatára, nekem sikerült. Igaz, volt olyan, hogy
három-négy napi munkám alatt két széket is összetörtem, mégis
csodálatos érzés, hogy így járja a világot. Maguk az
eszperantisták is meg voltak elégedve, csak azon csodálkoztak,
hogy nem beszélem a nyelvet.
– Hol
a titok?
–
Fül-, nyelv- és ritmusérzék,
több dologra tudok koncentrálni. Ha színpadon vagy, legalább
öt-hat dologra kell figyelned és olyankor nincs még beszámítva,
hogy a kolléga téveszt, a díszlet mozog, ehhez még tartani az
önkontrollt....Nem a saját kontrollomat, a figura önkontrollja
kell hogy legyen, azaz: ne essék ki a szerepből. Amikor megkapod,
akkor még csak szerep, de mire eljátszod, a saját életed része.
– Honnan
merítesz erőt, energiát?
– Sokan
akarják az ember kedvét elvenni ettől a hivatástól. Nem vagyok
hajlandó megfosztani magam attól az élménytől, hogy színészként
élhessem a mások életét. Nem strigulára (előadásszámért
– A szerk.) játszom,
hanem a közönségért és magamért.
–
Nehéz összeegyeztetni
hitvallásunkat korunk színészével...
–
Lelketlen világban élünk! A
színészek pecsétekkel, tömbökkel rohangálnak, mikor nem ez
lenne a dolguk. Legyűrve minden ellenérzésem, magam is kénytelen
voltam bt.-t nyitni. A Bohóc Bt.-t. A kutyámat is Bohócnak
hívják...
Bánfalvy Ágnes