A
Nemzeti Színház évadzáró társulati ülésén került sor az
Ivánka Csaba-díj átadására. A díjat a Nemzeti tragikusan
fiatalon elhunyt színész-rendezője emlékének ápolására, s
egyben a magyar színházművészet támogatására alapította a
művész édesanyja és testvérei. A modern, szárnyas angyalt
mintázó bronzszobrot, Pusztai Ágoston szobrászművész alkotását
első alkalommal Szakácsi Sándor vehette át.
– Mivel érdemelte ki a díjat?
– A hivatalos indoklás szerint „a prózai és a zenés színház világában nyújtott, egyaránt magas színvonalú alakításaimért kaptam”. Hozzáteszem, Csabával több darabban dolgoztunk együtt, különösen emlékezetes marad számomra a Tündöklő Jeromos és az Elefántcsorda.
– Milyen rendezőnek, miféle embernek ismerte őt?
– Alapvetően lírai alkatnak – fanyar öniróniával megáldva. Szelíd konoksággal rendezett. Minden előadásán ott volt, és utána közösen elemeztük, mit kellene másképpen, jobban csinálni.
– Önök voltaképpen egy generációt alkottak. Ivánka Csaba csupán egy évvel végzett korábban (Vámos László osztályában), mint Ön, aki Várkonyi Zoltán növendéke volt. Nem játszottak együtt?
– De igen. Egyszerre szerződtünk Szolnokra 1974-ben. Én egyenesen a főiskoláról. Együtt utaztunk le vonattal a Liliomfi próbájára. Emlékszem, zuhogott az eső, amikor megérkeztünk. Taxi sehol. De egyszer csak megállt előttünk egy valódi konflis, a bakon a tulajjal, Sanyi bácsival. Hogy felszállunk-e? Naná! És halálos boldogsággal utaztunk rajta egészen a Szigligeti Színház bejáratáig. Én játszottam Liliomfit, s beleborzongok arra gondolva: a Szellemfit alakító Csaba azóta valóban szellemfi lett.
– Akinek sokoldalú tehetségét versei is jelzik. Nem véletlen hát,
hogy a díszes mappában, amelyet a díjhoz adtak, ajánlásképpen
néhány sor olvasható tőle. Idézné?
– Nagyon szívesen.
„Hogy másoké is éltem,
Halálom éltetője is agyam,
Nem éghet el tehát haszontalan,
A dolgaim szilárdan eltökéltem."
kisspé